Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Usterki gaźnika i przyczyny ich powstawania

Wszystkie niedomagania gaźnika dają się sprowadzić w zasadzie do dwóch następujących przypadków zmniejszających moc silnika:

Mieszanka jest zbyt uboga

Objawy:

  1. Silnik w czasie pracy łatwo wchodzi w obroty na biegu luzem i początkowo jest bardzo "zrywny", jednak szybko się przegrzewa.
  2. Białawoszara powierzchnia izolatora świecy zapłonowej.
  3. Występuje tzw. "spinanie elektrod".
  4. Silnik ciężko się uruchamia - wymaga przelewania gaźnika.
  5. Silnik niekiedy "kicha".
  6. Motocykl przyśpiesza przy lekkim zamknięciu gazu.
Przyczyny:
  1. Zły dopływ paliwa do gaźnika z powodu zatkania otworka odpowietrzającego w pokrywie korka wlewowego (objawy występują przeważnie przy jeździe szybkiej: silnik słabnie,zwalnia, przerywa, a po chwilowym zatrzymaniu daje się uruchomić, aby po krótkotrwałej pracy znowu się zatrzymać).
  2. Zatkanie filtru zaworu paliwowego (znajdującego się wewnątrz zbiornika paliwa).
  3. Zatkanie kanałów i otworów wewnątrz zaworu paliwowego.
  4. Zatkanie elastycznego przewodu paliwa.
  5. Zatkanie osadem gniazdka prowadzącego iglicę pływaka, (pływak nie może się opuszczać i otwierać dopływu paliwa).
  6. Zanieczyszczenie siateczki na obwodzie śruby komory pływakowej w gaźniku.
  7. Zatkanie częściowe lub całkowite otworka dyszy paliwowej głównej.
  8. Zanieczyszczenie otworów bocznych śruby komory pływakowej.
  9. Zatkanie otworu odpowietrzającego w oprawie przycisku przelewu (objawy takie jak przy złym dopływie paliwa - punkt 1 niniejszego wyliczenia).
  10. Paliwo zanieczyszczone.
  11. Gaźnik otrzymuje "fałszywe" powietrze: niedokręcone śruby lub złe uszczelki.
  12. Gaźnik źle ustawiony (odchylenie od pionu).

Mieszanka jest zbyt bogata

Objawy:

  1. Czarny nalot na powierzchni izolatora świecy zapłonowej.
  2. Nierówna, przerywana praca silnika (niekiedy przerwy te są regularne i silnik pracuje wtedy jak czterotakt).
  3. Nadmierne zużycie paliwa (wilgotny wylot tłumika).
  4. Zabarwienie spalin na kolor niebieski, występuje silne "dymienie".
  5. Silnik niekiedy strzela w tłumiku podczas jazdy na zamkniętym gazie.
  6. Silnik "leniwy" często przy uruchamianiu "zalewa się".
Przyczyny:
  1. Niedostateczny dopływ powietrza z powodu częściowego lub całkowitego zamknięcia dławika filtru powietrza.
  2. Zanieczyszczony filtr powietrza.
  3. Za duży otwór w dyszy głównej lub niewłaściwa (za wysoka) pozycja iglicy.
  4. Za wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej, czego dowodem będzie stały przelew przez rozpylacz i kapanie z gaźnika na kadłub podczas postoju motocykla (iglica pływaka zacina się na skutek zanieczyszczeń i nie domyka gniazda).
  5. Gaźnik jest ustawiony źle (odchylenie od pionu).