Usterki gaźnika i przyczyny ich powstawania
Wszystkie niedomagania gaźnika dają się sprowadzić w zasadzie do dwóch następujących przypadków zmniejszających moc silnika:
Mieszanka jest zbyt uboga
Objawy:
- Silnik w czasie pracy łatwo wchodzi w obroty na biegu luzem i początkowo jest bardzo "zrywny", jednak szybko się przegrzewa.
- Białawoszara powierzchnia izolatora świecy zapłonowej.
- Występuje tzw. "spinanie elektrod".
- Silnik ciężko się uruchamia - wymaga przelewania gaźnika.
- Silnik niekiedy "kicha".
- Motocykl przyśpiesza przy lekkim zamknięciu gazu.
- Zły dopływ paliwa do gaźnika z powodu zatkania otworka odpowietrzającego w pokrywie korka wlewowego (objawy występują przeważnie przy jeździe szybkiej: silnik słabnie,zwalnia, przerywa, a po chwilowym zatrzymaniu daje się uruchomić, aby po krótkotrwałej pracy znowu się zatrzymać).
- Zatkanie filtru zaworu paliwowego (znajdującego się wewnątrz zbiornika paliwa).
- Zatkanie kanałów i otworów wewnątrz zaworu paliwowego.
- Zatkanie elastycznego przewodu paliwa.
- Zatkanie osadem gniazdka prowadzącego iglicę pływaka, (pływak nie może się opuszczać i otwierać dopływu paliwa).
- Zanieczyszczenie siateczki na obwodzie śruby komory pływakowej w gaźniku.
- Zatkanie częściowe lub całkowite otworka dyszy paliwowej głównej.
- Zanieczyszczenie otworów bocznych śruby komory pływakowej.
- Zatkanie otworu odpowietrzającego w oprawie przycisku przelewu (objawy takie jak przy złym dopływie paliwa - punkt 1 niniejszego wyliczenia).
- Paliwo zanieczyszczone.
- Gaźnik otrzymuje "fałszywe" powietrze: niedokręcone śruby lub złe uszczelki.
- Gaźnik źle ustawiony (odchylenie od pionu).
Mieszanka jest zbyt bogata
Objawy:
- Czarny nalot na powierzchni izolatora świecy zapłonowej.
- Nierówna, przerywana praca silnika (niekiedy przerwy te są regularne i silnik pracuje wtedy jak czterotakt).
- Nadmierne zużycie paliwa (wilgotny wylot tłumika).
- Zabarwienie spalin na kolor niebieski, występuje silne "dymienie".
- Silnik niekiedy strzela w tłumiku podczas jazdy na zamkniętym gazie.
- Silnik "leniwy" często przy uruchamianiu "zalewa się".
- Niedostateczny dopływ powietrza z powodu częściowego lub całkowitego zamknięcia dławika filtru powietrza.
- Zanieczyszczony filtr powietrza.
- Za duży otwór w dyszy głównej lub niewłaściwa (za wysoka) pozycja iglicy.
- Za wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej, czego dowodem będzie stały przelew przez rozpylacz i kapanie z gaźnika na kadłub podczas postoju motocykla (iglica pływaka zacina się na skutek zanieczyszczeń i nie domyka gniazda).
- Gaźnik jest ustawiony źle (odchylenie od pionu).