Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Docieranie motocykla

Silnik nowego typu motocykla wymaga uważnej, pieczołowitej obsługi. Od właściwego dotarcia silnika zależy jakość jego pracy oraz okres użytkowania. Przy docieraniu należy ściśle stosować się do podanych przepisów. Pierwszy okres docierania jest najważniejszy, ponieważ powierzchnie trące się wzajemnie są jeszcze chropowate, a luzy między nimi bardzo małe, dlatego też należy zwrócić w tym okresie specjalną uwagę na prawidłową eksploatację. Należy unikać wysokich obrotów silnika, przez odpowiednią manipulację rączką pokrętną gazu oraz pracy silnika na postoju bez dodatkowego chłodzenia.

Przez pierwsze 500 km nie wolno przekraczać na III biegu szybkości 45 km/godz, a na I i II biegu odpowiednio mniej, tak aby silnik pracował w zakresie średnich obrotów. W czasie jazdy tak samo szkodliwe dla silnika są obroty wysokie, jak i obroty niskie.

W pierwszym okresie należy unikać jazdy w ciężkim terenie, pod strome wzniesienia, pod silny wiatr i w żadnym przypadku z pasażerem. W tym okresie jeździć tylko po dobrych drogach i w miarę możliwości na biegu bezpośrednim ze wzglądu na dobre chłodzenie silnika.

W czasie docierania należy wybierać dni niezbyt upalne, w miarą możliwości poranki i wieczory. W tym okresie powinna być używana mieszanka paliwowa w stosunku 16:1, a po przebiegu 500 km 20:1.

W czasie docierania ważne jest stosowanie przerw w jeździe celem chłodzenia silnika, ponieważ przy nagrzanym silniku nadmiernie rozgrzany olej posiada niedostateczne własności smarujące. Jest to szczególnie niebezpieczne dla tłoka i pierścieni, które na skutek przegrzania zacierają się.

W pierwszym okresie docierania należy co 10-15 km robić przerwy około 10 min.

Po przejechaniu 500 km pierwszy okres docierania można uważać za zakończony. Motocykl należy wtedy poddać przeglądowi, zmienić olej w skrzynce biegów, wyregulować luzy sprzęgła, hamulca i napięcie łańcucha.

W drugim okresie docierania szybkości jazdy można powiększyć, jednak nie należy przekraczać 50 km/godz na biegu bezpośrednim. W dalszym ciągu należy dbać o możliwie lekką pracę silnika.

Po przejechaniu 1000 km zasadniczy okres docierania uważać możemy za zakończony.

W drugim 1000 km całkowitą moc silnika należy wykorzystywać w sposób umiarkowany, nie pozwalając, by silnik przez czas dłuższy pracował na najwyższych obrotach, a w czasie jazdy starać się stosować szybkości różne, unikając ruchu jednostajnego.

Uwaga. Zgodnie ze wskazówkami zamieszczonymi w książeczce gwarancyjnej motocykl po przejechaniu 300-500 km i 1200-1500 km należy odprowadzić do najbliższej stacji obsługi w celu dokonania przeglądów gwarancyjnych silnika i podwozia.