Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Rama motocykla WSK 125

Zasadniczym elementem nośnym jest rama motocykla, utrzymuje bowiem ciężar wbudowanych w nią zespołów, a także ciężar kierowcy i pasażera oraz obciążenia dynamiczne powstające w czasie ruchu pojazdu. Dlatego też konstrukcja ramy musi mieć szczególnie dużą wytrzymałość. Dla zapewnienia tego rama zbudowana jest jako podwójna o kształcie zamkniętym, z tłoczonych blach korytkowych, zamykanych następnie przyspawanymi płaskownikami, tak że całość tworzy belkę o przekroju zamkniętym. Wzmacnia to w wysokim stopniu ramę oraz zapewnia większą estetykę pojazdu, gdyż nie ma miejsc, w których mogłyby się gromadzić zanieczyszczenia. W przedniej części ramy przekrój górnych belek jest częściowo też zamknięty dla podniesienia wytrzymałości, a końce przyspawane są do główki ramy.

W tylnej części ramy przyspawane są dwie belki służące jednocześnie do mocowania siodła oraz jako wspornik elementów resorujących tylne koło.

W dolnej środkowej części ramy znajdują się dwie belki poprzeczne zwiększające sztywność ramy i służące do zamocowania silnika.

Do dolnej tylnej części ramy przyspawane są dwie konsole służące do zamocowania podnóżka pasażera oraz tłumika (z prawej strony). Na główce ramy z lewej strony wybity jest numer ramy, a także przynitowana jest tabliczka firmowa, na której znajdują się najważniejsze dane potrzebne do rejestracji motocykla, a więc marka, typ motocykla, numer ramy, typ silnika, numer silnika, pojemność skokowa silnika, moc i ciężar motocykla, rok budowy i numer kolejny motocykla.