Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Wskazówki dla osób kierujących motocyklem

Przed włączeniem I biegu zmniejszyć obroty silnika, wyłączyć sprzęgło przez naciśnięcie lewej dźwigni na kierownicy do oporu, a następnie nacisnąć płynnie dźwignię zmieniacza biegów do oporu, trzymając lewą nogę na podnóżku. Po włączeniu biegu zwiększać nieco obroty silnika z równoczesnym płynnym zwalnianiem dźwigni sprzęgła, a w chwili ruszania postawić nogę prawą na podnóżek.

UWAGA. Gdy motocykl zaczyna ruszać, nie należy zwalniać gwałtownie dźwigni sprzęgła, lecz pozwolić, by motocykl przejechał kilka metrów przy ślizgającym się sprzęgle. Dopiero wówczas dźwignię można puścić całkowicie łagodnym ruchem. Gwałtowne zwalnianie dźwigni niszczy silnik, powoduje wyciąganie się łańcucha, niszczy ogumienie i skraca okres użytkowania pojazdu.

Następnie należy rozpędzić motocykl na pierwszym biegu do szybkości 20 km/godz, wyłączyć szybko sprzęgło, przymykając równocześnie gaz, celem zmniejszenia obrotów silnika, wierzchem zaś stopy podnieść dźwignię zmieniacza biegów do góry, włączając II bieg. Po włączeniu II biegu zwolnić sprzęgło i zwiększyć obroty silnika. Rozpędzić motocykl na II biegu do szybkości około 40 km/godz i włączyć bieg III (w sposób analogiczny, jak w przypadku poprzednim), podnosząc dźwignię zmieniacza do góry.

Prawidłowa jazda motocyklem powinna odbywać się zawsze na III biegu (bezpośrednim). Jazda na niższych biegach może odbywać się tylko w specyficznych warunkach, jak: przeciążony motocykl, nierówności terenowe, piasek, błoto itp. oraz w przypadKU konieczności wolnej jazdy np. w utrudnionym ruchu ulicznym. Zredukowanie biegu na niższy powinno nastąpić w przypadku zaobserwowania dużego spadku obrotów silnika, a co za tym idzie zmniejszenia się prędkości motocykla, pomimo "dodawania gazu". Nie należy dopuszczać do zbytniego zmniejszania się prędkości jazdy, tylko natychmiast zmienić bieg na niższy.

Aby zatrzymać motocykl, należy zamknąć "gaz", a następnie lekko przycisnąć dźwignię hamulca przedniego i pedał Tiamulca tylnego, wyłączyć sprzęgło, a potem naciskając dźwignię zmieniacza do dołu przesunąć ją w położenie biegu jałowego, po czym należy puścić dźwignię sprzęgła. Dźwignię sprzęgła puszczać należy dopiero wtedy, gdy się ma pewność, iż dźwignia zmieniacza biegów zajmuje położenie wyżej wskazane (tzn. gdy żaden bieg nie jest włączony i dźwignia zmieniacza nie znajduje się na luzie fałszywym).

UWAGA. Przy nawierzchni drogi o wyjątkowo małej przyczepności (podczas śnieżycy, na lodzie, błocie itp.) nie należy hamować przednim hamulcem, gdyż grozi to wypadkiem. Hamulec tylny powinien być wówczas używany bardzo łagodnie przy włączonym sprzęgle (sprzęgło można wyłączyć dopiero przy bardzo małej szybkości).

Schemat działania skrzynki przekładniowej silnika

Schemat działania skrzynki przekładniowej silnika S01-Z 125 cm³:
a. wałek główny
b. wałek pośredni
1,4,6,3 - koła zębate I biegu
2,5,6,3 - koła zębate II biegu
III bieg uzyskuje się przesuwając parę kół 2,5 do oporu w prawo, przy czym następuje sprzęgnięcie koła zębatego 3 z wałkiem a za pomocą sprzęgiełka kłowego