Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Właściwa mieszanka paliwowa

Przestrzeganie właściwego doboru mieszanki paliwowej gwarantuje dobrą pracę silnika, właściwe smarowanie części trących podczas pracy silnika, a więc łożysk wału korbowego, sworznia tłokowego oraz gładzi cylindra z pierścieniami. Elementy te smarowane są olejem dostającym się do silnika z benzyną. Stosunek benzyny do oleju wynosi zasadniczo 20:1, tzn. do 20l benzyny wlewamy 1l oleju silnikowego Lux 10. W okresie docierania silnika, do chwili przejechania 500 km, należy stosować mieszankę w stosunku 16l benzyny do 1l oleju, czyli 16:1.

Olej powinien być dokładnie wymieszany z benzyną w specjalnym naczyniu. Wytworzoną mieszankę wlewamy do zbiornika paliwowego przez lejek mający filtr (sitko). Należy pamiętać, że wszystkie zanieczyszczenia mieszanki zatykają przewody i dyszę gaźnika utrudniając lub uniemożliwiając pracę silnika. Podczas pobierania paliwa w dni słotne i śnieżyce należy uważać, by do naczynia nie dostała się woda. Najbardziej wskazanym paliwem jest benzyna o liczbie oktanowej nie mniejszej od 90. Należy zwracać uwagę na to, by otworek odpowietrzający w korku wlewowym nie był zatkany, gdyż powoduje to przerwanie dopływu mieszanki do silnika.

Uwaga. Jeżeli jako paliwo stosujemy etylinę, która jest silnia trująca, należy zachować specjalne środki ostrożności. Nie wolno dotykać ustami jakichkolwiek części gaźnika, a po skończonej pracy koniecznie trzeba dokładnie umyć ręce.