Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Regulacja gaźnika

Podczas regulowania gaźnika należy pamiętać, że:

  1. Wielkość otworu w dyszy głównej ma wpływ na skład mieszanki w zakresie średnich i dużych obrotów.
  2. Pozycja iglicy w przepustnicy wpływa na średnie obroty.
  3. Wolne obroty reguluje się dwoma wkrętami znajdującymi się po prawej stronie korpusu gaźnika. Dla otrzymania mieszanki bogatej przy pełnych obrotach silnika należy zmienić dyszę paliwową rozpylacza na większą i odwrotnie; dysza mniejsza zuboży nam mieszankę.

UWAGA. Otwór przelotowy w dyszy kalibrowany jest z bardzo dużą dokładnością, dlatego nie należy go rozwierać ani zaklepywać w celu zmiany jego średnicy, a gdy jest to konieczne - wymienić całą dyszę.

Jeżeli istnieje potrzeba zmiany stosunku mieszanki przy średnich obrotach, należy przesunąć położenie zapinki iglicy, przy czym założenie zapinki na dolnym rowku daje stale mieszankę bogatszą, na górnym - stale uboższą, pośrodku normalną. Rowków jest zwykle 4. Regulację tę przeprowadza się zawsze na zagrzanym silniku. Regulacje gaźnika przeprowadzamy w zakresie obrotów biegu jałowego, obrotów średnich i wysokich.

Po zagrzaniu silnika do normalnej temperatury pracy wkręcamy do oporu śrubę regulacji cięgła gazu, śrubę regulacyjna biegu jałowego oraz na trzy czwarte długości śrubę ustalającą położenie przepustnicy mieszanki. Następnie wkręcamy ją aż do wystąpienia zakłóceń w pracy silnika. Wówczas wkręcamy nieco śrubę regulującą dopływ dodatkowego powietrza (śrubą regulacji biegu jałowego). Praca silnika wyrówna się. Ponownie obniżamy położenie przepustnicy przez wykręcenie jej śruby, a występująca nierównomiemość pracy silnika kasujemy przez wkręcenie śruby regulującej bieg jałowy silnika. Czynności te powtarzamy aż do osiągnięcia najniższego położenia przepustnicy, które zapewnia równomierna pracę silnika przy jak najniższej liczbie obrotów. Na zakończenie tej części wykręcamy śrubę regulującą cięgła gazu aż do zlikwidowania luzu i zabezpieczamy ją nakrętką.

Regulacja gaźnika w zakresie średnich obrotów silnika wykonywana jest przez podniesienie lub opuszczenie iglicy w stosunku do przepustnicy, a mianowicie:

Regulację gaźnika przy średnich obrotach silnika w warunkach eksploatacyjnych sprawdza się na podstawie spostrzeżeń poczynionych w czasie jazd próbnych. Celem właściwej regulacji jest uzyskanie płynnego przejścia z niskich na średnie i dalej na wysokie obroty. O właściwej pracy silnika w zakresie wysokich obrotów decyduje przepustowość dyszy głównej.

Przy właściwie wyregulowanym gaźniku uzyskamy: