Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Hamulce w WSK 125

Do zatrzymania motocykla służą dwa niezależnie od siebie działające hamulce. Przedni ręczny hamulec sterowany jest dźwignią umieszczoną z prawej strony kierownicy, a tylny nożny sterowany jest pedałem znajdującym się z prawej strony motocykla.

Hamulce są pełnopiastowe typu szczękowego. Żeliwny pierścień hamulcowy o średnicy 132 mm wtopiony jest w piastę i obraca się wraz z kołem. Szczęki hamulcowe umocowane są na osi wciśniętej w pokrywę i na rozpieraczu zamocowanym obrotowo, przy czym w położeniu ściśniętym tworzą one mniejszą średnicę od średnicy bębna hamulcowego. W położeniu tym utrzymują je sprężyny.

Do szczęk hamulcowych przymocowane są okładziny cierne fenolowo-kauczukowe, o bardzo dobrych własnościach ciernych, zapewniające dużą skuteczność hamowania. Hamowanie następuje po obróceniu dźwigni rozpieracza. Rozpieracz obracając się rozsuwa szczęki hamulcowe i dociska je do powierzchni bębna hamulcowego. Wytworzona dzięki temu siła tarcia, między obracającym się bębnem hamulcowym a nieruchomymi szczękami, powoduje zmniejszenie obrotów bębna, a tym samym koła i szybkości jazdy motocykla. Pokrywa przedniej piasty zabezpieczona jest przed obrotem ustalaczem, który jest przymocowany nakrętkami z jednej strony do osi szczęk hamulcowych, a z drugiej strony do uchwytu błotnika przedniego przyspawanego do ruchomej części teleskopu.

Pokrywa tylnej piasty zabezpieczona jest przed obrotem ustalaczem, z jednej strony przykręconym do osi szczęk hamulcowych, z drugiej zaś do wahacza. Pedał hamulca tylnego umocowany jest na osi poprzecznej przechodzącej przez ramę. Na osi umocowana jest dźwigienka osi pedału hamulca, z ramieniem której łączy się pręt hamulcowy. Drugim końcem pręt hamulcowy połączony jest z ramieniem dźwigni rozpie-racza hamulca tylnego za pomocą okrągłego klocka i nakrętki motylkowej regulującej długość pręta, a tym samym luz pomiędzy szczękami a bębnem hamulcowym.