Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Resorowanie tylnego koła

Tylne koło motocykla zamocowane jest w wahaczu. Wahacz jest ramką trapezową wykonaną z blachy stalowej o przekroju zamkniętym. Przednią część wahacza (mniejszą podstawę ramki trapezowej) stanowi tuleja, ułożyskowana za pomocą tulejek poliamidowych na osi nieruchomej, zamocowanej na tylnej - dolnej części ramy motocykla.

Większą podstawę ramy trapezowej stanowi, już w całkowicie zmontowanym motocyklu, nieruchoma oś koła tylnego. Tylna część wahacza łączy się z ramą za pomocą dwóch teleskopowych elementów resorujących z amortyzacją olejową.

Każdy teleskop zamocowany jest górnym swoim uchwytem do ramy, a dolnym do tylnej części wahacza. W obu punktach teleskop zamocowany jest wahliwie, dla umożliwienia wykonywania przez oś tylnego koła ruchów po łuku koła w czasie jazdy po nierównościach drogi.

Teleskop składa się zasadniczo z dwóch zespołów: resorującego i tłumiącego drgania (rys. poniżej). Elementem resorującym jest sprężyna śrubowa rozpierająca część stałą i ruchomą. Część stałą stanowi miseczka 1, osłona 6, tłoczysko 3 wraz z tłokiem 7, natomiast część ruchomą połączoną pośrednio z osią koła za pomocą belki wahacza stanowią: rura zbiornika oleju 5 wypełniona częściowo olejem, cylinderek amortyzatora 8 z otworkami, prowadnica tłoczyska 2 i osłona 4. Przy ruchu względnym tłoczka do dołu, ściskana jest sprężyna, natomiast olej wypełnia przestrzeń pomiędzy rurą zbiornika oleju 5 i cylinderkiem amortyzatora 8, wydostając się przez uwidocznione na rysunku otworki. Po minięciu przez tłoczek pierwszego od góry otworka, olej zacznie wypełniać przestrzeń nad tłokiem. Podczas względnego ruchu tłoczka do dołu ilość otworków, przez które wyciskany jest olej, maleje, powodując większe dławienie oleju, a tym samym zwiększy się ciśnienie na tłoczku. Gdy tłoczek znajdzie się poniżej ostatniego otworka, ciśnienie na tłok będzie wówczas największe, spoczywa on na poduszce olejowej i zabezpieczony jest przez nią przed dobiciem. Ruch powrotny tłoczka powoduje sprężyna. Ruch ten hamowany jest przez wzrastające ciągle ciśnienie oleju nad tłoczkiem. W celu zabezpieczenia przed wyciekaniem oleju, w górnej części prowadnicy 2 znajduje się gumowa uszczelka pierścieniowa, nad nią zaś skórzana wycieraczka. Przez tłumienie drgań osiąga się dobrą stateczność motocykla, dobre "trzymanie się drogi" i wygodę jazdy.

przekrój teleskopu tylnego