Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Koła motocykla WSK 125

Koła szprychowe motocykla mają obręcze o średnicy 19" i szerokości 7" (43 mm). Obręcze są zwijane z taśmy stalowej spawanej na końcach elektrycznie. Profil obręczy jest wgłębiony. Obręcze są chromowane. Każde koło ma 36 jednakowych szprych o ø3,1 mm, pokrytych galwaniczną powłoką antykorozyjną. Szprychy powinny być tak naciągnięte, aby miały wstępne naprężenie uniemożliwiające uginanie się ich przy obrotach koła. Piasty kół są odlewane pod ciśnieniem ze stopu lekkiego. Wewnątrz nich umieszczone są szczęki hamulcowe. Każde z kół motocykla osadzone jest na osi nieruchomej za pomocą dwóch łożysk kulkowych.

Koło tylne można wyjmować z wahacza bez zdejmowania łańcucha napędowego, gdyż piasta koła łączy się z bębnem zabierakowym za pomocą 5 kołków ze stożkami gumowymi, wchodzącymi w otwory w piaście. Sam bęben zabierakowy ułożyskowany jest w wahaczu na jednym łożysku kulkowym, na gnieździe osi. Po wykręceniu osi i odkręceniu ustalacza pokrywy hamulcowej koło daje się łatwo wyjąć z wahacza, przy którym pozostaje zamocowany bęben zabierakowy wraz z łańcuchem. Oba koła są nawzajem zamienne. Czynności niezbędne, które należy wykonać podczas zamiany kół, podane są w dziale "Naprawa motocykla".