Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Naprawa ogumienia

Jeśli podczas przeglądu stwierdzi się, że nitki opony zaczynają się odklejać od tkaniny i tworzą odstające pętelki, to trzeba oponę taką natychmiast naprawić. Również wszelkiego rodzaju dziurki powstałe wskutek przebicia (np. gwoździem) trzeba natychmiast po zauważeniu zakleić nagumowanym płótnem.

Dętka, która ma wyrwany korpus zaworu, musi być koniecznie oddana do zakładu wulkanizacyjnego. Można również samemu bardzo. szybko i w warunkach drogowych naprawić dętkę mającą małe otworki, powstałe z przebicia, a naprawę tę, jeżeli brak przepisu na opakowaniu łatek, należy przeprowadzić w sposób następujący:

  1. Uszkodzone miejsce starannie oczyścić specjalną tarką (załączoną do kompletu łatek) na przestrzeni nieco większej niż zajmuje łatka. Nie należy przemywać benzyną powierzchni dętki.
  2. Zerwać delikatnie z powierzchni łatki plasterek cienkiego płótna lub celofanu, chroniący powierzchnię kauczuku przed wyschnięciem.
  3. Zdmuchnąć opiłki gumowe z oczyszczonego miejsca dętki.
  4. Przyłożyć blaszaną "muszelkę" z przyklejoną na niej łatką na uszkodzone miejsce dętki (uważać, aby łatka pokryła całkowicie otwór).
  5. Założyć na dętkę wulkanizatorek w ten sposób, aby cztery ramiona śruby dociskowej oparły się na wywiniętych brzegach muszelki. Sprawdzić, czy łatka leży na właściwym miejscu i dokręcić silnie śrubę wulkanizatorka. Należy uważać, aby pod łatką nie znalazł się brzeg dętki, gdyż przez ściśnięcie i nagrzanie może załamać się i popękać.
  6. Zdrapać scyzorykiem brzeg brykiecika, znajdującego się w metalowej muszelce i zapalić go. Pozostały po spaleniu węgiel pozostawić w muszelce na około 5 minut.
  7. Węgiel usunąć z muszelki, a całość pozostawić na drugie 5 minut dla ostygnięcia.
  8. Odkręcić śrubę wulkanizatorka i zdjąć go.
  9. Odwijając powoli dętkę, odłączyć ją od dna muszelki metalowej (uprzednio ochłodzonej wodą).

Uwaga. Klejenie łatek na zimno jest również trwałe, jak i na gorąco, wymaga tylko posiadania dobrego kleju i większej dokładności wyKonania. Miejsce naprawiane należy w tym przypadku najpierw dobrze oczyścić (w sposób podany wyżej), a później trzykrotnie posmarować klejem kauczukowym, czekając za każdym razem aż dobrze wyschnie. Po przyłożeniu łatki trzeba ją lekko przycisnąć równomiernie na całej powierzchni.