Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Kierownica motocykla WSK 125

Kierownica wykonana jest z rury stalowej ø 22 mm. Przymocowana jest do górnej półki przedniego widelca za pomocą uchwytów jarzmowych, na końcach nagwintowanych i ściągniętych nakrętkami. Mocowanie takie pozwala na ustawienie rączek kierownicy w położeniu najdogodniejszym dla każdego użytkownika. Znajdujące się na kierownicy rączki i dźwignie rozmieszczone są wg przepisów międzynarodowych: a więc rączka prawa służy do podnoszenia lub opuszczania przepustnicy gaźnika (tak zwana rączka "gazu"), lewa dźwignia do włączania sprzęgła, prawa dźwignia do włączania ręcznego hamulca przedniego koła. Dźwignie są tłoczone z blachy stalowej i mocowane do uchwytów przyspawanych do kierownicy.

Rączki kierownicy wykonane są z igelitu. Rączka pokrętna do "gazu" jest typu nawojowego. Bo połączenia rączki "gazu"' z gaźnikiem, dźwigni sprzęgła ze sprzęgłem i dźwigni hamulca z hamulcem są użyte cięgła giętkie. Cięgło giętkie składa się z dwóch zasadniczych elementów: linki splecionej z drutów stalowych i pancerza wykonanego ze stalowej spirali pokrytej masą plastyczną.

Działanie cięgła polega na nieściśliwości pancerza, który się nie załamuje. Przechodząca wewnątrz linka stalowa nie ma zagięć, co gwarantuje niezawodność jej pracy. Ponieważ końce pancerza oparte są w dwóch punktach stałych, zatem wyciąganie linki z jednego końca pancerza powoduje wciąganie jej o tę samą długość z drugiego końca. Z powyższego widać, że cięgła Bowdena działają jednostronnie, dlatego też sterowane przez nie mechanizmy muszą mieć sprężyny powrotne. Dla zapewnienia trwałości przesuwania linki pancerz wewnątrz powinien być nasmarowany.

Przy dźwigniach sprzęgła i hamulca ręcznego znajdują się śruby regulacyjne, o które opierają się końce pancerza linek. Wkręcanie śruby regulacyjnej powoduje względne wydłużenie się linki, a więc zwiększenie skoku potrzebnego do włączania sprzęgła lub hamulca. Wykręcanie śruby regulacyjnej powoduje skrócenie linki, a więc zmniejszenie skoku potrzebnego do wyłączania sprzęgła czy hamulca lub też zmniejszenie luzu w mechanizmie sterującym.

Z lewej strony na kierownicy znajduje się we wspólnej obudowie przycisk sygnału dźwiękowego oraz przełącznik świateł szosowych z długich na krótkie (mijania).